Moto dan Prinsipku..hoho

Moto dan Prinsipku..hoho

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah! Thank You Allah!

Lilypie Kids Birthday tickers

Sunday, December 11, 2011

Tasbih Putih..huk..huk





Assalamu'alaikumwarahmatullahita'alawabarakatuh!

sedih..masih sedih..huk2.. tadi tengok citer tasbih putih dekat astro prima.. memang bile tengok je iklan citer ni, da set da, mesti tengok punye.. yela, nampak gaya macam citer yang ada manfaat.. n akhirnya, pukul 10 da get ready dpan tv.. n untuk family, memang da cop da nak tengok citer ni n dyorg x kesah sbb citer ni pun lam iklan macam best je.. so, tengokla..  n ulasan sikit.. citer ni best coz xde watak perempuan muda.. n banyak watak jejaka yang hensem2, i mean, wajah pun suci je coz skola pondok kan..bestla samapi aq nangis2.. ada satu part tu, aq da smangat nangis ni, tiba2 mimpi pulak!hoho...frust gile.. tym tu rasa macam da xmo tengok dah.. yela frust sangat..tapi kerana minatku kepada pelakon berwatak Salim dalam citer ni aq tengok lagi..hoho.. now, meh nak citer serba sdikit sinopsis pasal citer Tasbih Putih ni..

Ia mengisahkan Rahim yang sangat degil n keras kepala.. selalu lawan cakap mak n ayah dia... lastly, ayah dia buat kputusan untuk hantar Rahim ni ke skola pondok. so, stibanya di skola pondok tersebut, Rahim bertemu dengan Salim yang merupakan orang kanan kepada pengetua n ketua dekat skola pondok tersebut.. Rahim, walaupun da brada di skola pondok, tapi masih dengan keras kepalanya.. enggan mengikuti yang dijadualkan di skola pondok tersebut walaupun berkali-kali di pujuk oleh Salim. Dalam masa yang sama, Rahim bertemu dengan Kamal dan Muiz yang juga paling keras kepala di skola tersebut.. Muiz dan Kamal merupakan bekas gangster dan kekal di skola pondok kerana merasakan diri mereka selamat di situ.. selamat dari gangster2 lain. so, mereka kekal di situ dan hanya akan keluar setelah dyorang rasa selamat untuk keluar.. Suatu hari, ketika memujuk Rahim untuk kelas petang, Salim terjumpa dadah dalam beg Rahim.. Salim mengugut untuk memberitahu polis namun Rahim memujuknya.. Keran geram yang amat kpada Salim, Rahim telah berpakat dengan Muiz dan Kamal untuk memerangkap Salim n dyorang berjaya setelah Salim terjumpa rokok dalam Al-Quran nya ketika ingin bersedia untuk mengaji.. Akhirnya, kebenaran terbukti setelah Rahim mengaku kpada Salim dalam nada puas hati keran Pengetua tidak membelahi Salim namun tetap menghukum Salim n membuatkan pengetua ragu-ragu terhadap Salim. Pengetua terdengar pengakuan Salim lalu mengajaknya ke bilik pengetua. Rahim mengaku dan menyatakan ingin keluar dari skola pondok tersebut. Pengetua tidak membenarkannya kerana rasa tanggungjawab terhadap kedua ibu bapa Rahim yang sangat menginginkan perubahan Rahim lantas meletakkan Rahim di bawah kawalan Salim. Malam itu, Rahim terdetik untuk berubah n b'mimpi Salim dituduh mencuri wang skola lalu dibuang skola.. Rahim menjerit2 memanggil nama Salim agar dia tidak pergi n merayu-rayu kpada pengetua sambil menyatakan Salim tidak salah.. Rakan2 Rahim yang menyedari Rahim mengigau lantas mengejut Rahim.. Rahim lalu melangkah keluar untuk bertemu Salim, dia menyedari bahawa Salim sedang mengaji di pondok dan malu untuk menegur.. Salim memanggil Rahim dan mereka berbual seketika sblum tiba-tiba Salim terkena Athma. Dia berjaya diselamatkan kerana Rahim sempat mengambil ubat Salim.. Suatu malam, Rahim mendatangi Salim dan menyatakan keinginan untuk berwirid tapi tidak mempunyai tasbih, lantas Salim menyerahkan Tasbih Putih miliknya kepada Salim dan sangat bersyukur kerana Rahim ingin berubah. Then, suatu malam ketika Salim sedang bertahajud, Rahim datang dan menyertainya.. Tiba2 Salim diserang Athma namun tidak dapat diselamatkan kerana kehabisan ubat.. Salim meninggal dunia di pangkuan Rahim..

Itu sahaja sinopsisnya.. Erk?! Sinopsis ke? macam panjang je..hehe.. Thankz kerana sudi membaca...  N satu lagi nk cakap, ada satu lagi watak dalam citer ni tapi x kena sebut sebab seriusly x ingat nama dia padahal dia watak yang paling hensem, iaitu watak bestfriend kpada Salim..dia sentiasa berada di sisi Salim n menyokong sahabat.. n one more thing, watak Salim dilakonkan oleh Johan As'ari atau Botak (Juvana).. n dlm cite ni, Salim (Johan @ Botak) mati dalam keadaan senyum.. smoga kenyataannya juga begitu.. InsyaAllah..
That's all from me.. Thankz for reading!

No comments:

Post a Comment